Vakantiestemming


Gezonde verlichting

Slaaptekort wordt door velen beschouwd als een van de meest ernstige gezondheidskwesties van de moderne wereld en vooral tijdens en na het reizen wordt dit onderstreept. Ons vermogen om nieuwe landen in een kwestie van uren te bezoeken is nog nooit zo eenvoudig geweest. Dit betekent helaas ook een kans op verstoring van ons dag-nachtritme zeker als we tijdzones doorkruisen.

Regulering van de licht-donker cyclus is een belangrijke factor bij het handhaven van een gezond slaappatroon. We hebben gedurende de evolutie geleerd ons in te stellen op het ritme van dag en nacht. We worden actief als het licht wordt, en ons lichaam gaat automatisch in de slaapstand als het donker wordt. Natuurlijk licht verandert gedurende de dag, van blauwachtig wit licht in de ochtend aan fel licht tijdens de lunch en ten slotte tot rood licht in de avond. Om makkelijker terug te komen in een goed ritme, is de juiste verlichting van belang, en ledverlichting is hierin een bewezen hulpmiddel mits weloverwogen toegepast.

Kies bewust voor helder wit licht gedurende de dag, bijvoorbeeld in je werkruimte en kantoor. Dit helpt je wakker en alter te houden. Echter, zorg voor een zachter, warm wit licht in de loop van de namiddag en avond. Beperk je blootstelling aan het helder witte licht in de avond, zodat de "natuurlijke slaapmaker" melatonine wordt aangemaakt in je lichaam. Dim zelfs de lichten nog wat als dit mogelijk is en kies vooral in de slaapkamer voor subtiel indirect licht. Onze slaapkamerverlichting is een makkelijke en praktische oplossing hiervoor.

Om van je jetlag af te komen, is het dus extra van belang om het juiste licht in te stellen gedurende de dag en avond!

cs-cart add-ons, cs-cart licences, cs-cart developing